SEO w biznesie – dlaczego wyszukiwanie organiczne jest ważne?
Jeśli prowadzisz działalność, z pewnością zależy Ci na efektywnym wykorzystaniu budżetu marketingowego. Możliwe, że w Twoim biznesie wysoki zwrot z inwestycji będą przynosić różne formy reklamy. W przypadku działań online najprawdopodobniej znajdzie się wśród nich SEO (Search Engine Optimization). Dlaczego warto na nie postawić?
Co to jest wyszukiwanie organiczne?
Kiedy wyszukasz w Google określone słowo kluczowe, najczęściej na górze rezultatów zobaczysz reklamy, a pod nimi pozostałe wyniki. Wśród tych pozostałych mogą być m.in. zdjęcia, wideo czy trzypak z Google Maps. Wszystkie rezultaty, poza płatnymi reklamami, zaliczają się do organicznych wyników wyszukiwania. Są one ustalane zgodnie z algorytmem Google. Nie możesz po prostu zapłacić wyszukiwarce za umieszczenie Twojej strony na określonej pozycji. Jeśli chcesz osiągnąć widoczność w wynikach organicznych, usługę zrealizuje agencja SEO, taka jak https://smartbuzz.pl/. Dzięki pozycjonowaniu możesz dotrzeć do odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą. Miej na uwadze, że 68% doświadczeń online zaczyna się od wyszukiwarki1. Dlatego też, jeśli internauta szuka produktu, usługi lub odpowiedzi na pytanie przez internet, przeważnie rozpocznie je od Google.
SEO – na czym polega i dlaczego jest ważne w biznesie?
Głównym celem SEO jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie, co uzyskuje się poprzez działania optymalizacyjne. Witrynę dostosowuje się do wymagań algorytmu wyszukiwarki. Może to obejmować wiele zmian w serwisie m.in. wzbogacenie treści o słowa kluczowe, usunięcie błędów indeksowania, wdrożenie szyfrowanego połączenia, przyspieszenie działania serwisu i inne. Wpływ na zajmowane pozycje mają również linki prowadzące do strony czy historia domeny.
Google.com najpopularniejszą stroną w Polsce
Dlaczego SEO jest tak ważne w biznesie? Gdyż za pomocą tych działań możesz dotrzeć do zdecydowanej większości zainteresowanych Twoją ofertą. Google jest najpopularniejszą witryną w Polsce. Z badania Mediapanel z października 2024 roku wynika, że google.com uzyskało blisko 27 mln unikatowych odwiedzin, przy czym łączna liczba internautów w Polsce wyniosła 29,7 mln2. Bez względu na to, jaki prowadzisz biznes, niemal na pewno odbiorcy Twojej oferty szukają w Google.
Ruch organiczny z wyszukiwarki osiąga wysoką konwersję
Konwersja jest kluczowa przy ocenie działań marketingowych. Głównym ich celem jest zdobycie klienta, uzyskanie zamówienia lub zapytania. Badania pokazują, że ruch organiczny z Google cechuje wysoki współczynnik konwersji. Jedną z takich analiz przeprowadziło FirtsPageSage. Okazało się, że SEO uzyskało najwyższy wynik w branży B2B (business to business) – 2,6%. Kolejne pozycje zajęły email marketing (2,4%) i webinary (2,3%). Natomiast w B2C (business to consumer) zajęło trzecie miejsce z wynikiem 2,1%. Lepsze uzyskały email marketing (2,8%) i ruch organiczny z serwisów społecznościowych (2,4%)3.
Właśnie z tego względu SEO jest tak ważne w biznesie. Tylko czy jest skuteczne w każdej branży? Z tego samego badania wynika, które działania osiągnęły najwyższy współczynnik konwersji w działalności danego typu. Oto, jak to wyglądało w wybranych przypadkach:
- eCommerce:
1. SEO – 1,6%
2. Influencer marketing – 1,1%
3. Affiliate marketing – 0,9% - Ubezpieczenia biznesowe:
1. SEO – 1,9%
2. Płatna reklama na LinkedIn – 1,4%
3. E-mail marketing – 1,1% - Leczenie uzależnień:
1. SEO – 2,8%
2. Affiliate marketing – 1,9%
3. Płatna reklama na Facebooku – 1,4% - Biotechnologia:
1. Webinary – 2,5%
2. SEO – 2,1%
3. E-mail marketing – 1,6%
To tylko część branż, niemniej we wszystkich SEO osiągnęło wysoki współczynnik konwersji. Nie musisz opierać kampanii marketingowych wyłącznie na tych działaniach, ale zdecydowanie warto je uwzględnić. Bardzo prawdopodobne, że SEO okaże się najskuteczniejsze, a nawet jeśli nie, to po prostu będzie rentowną formą reklamy.